Från konflikt till samarbete: Hantera aggressivt beteende professionellt
OM UTBILDNINGEN
Som anställda på Skogsstyrelsen möter ni ofta människor med starka känslor, vilket ibland leder till aggressivt beteende. Denna kurs är utformad för att ge er inte bara verktyg och tekniker för att hantera dessa utmanande situationer på ett effektivt och professionellt sätt, utan även en djupare förståelse för varför människor beter sig som de gör. Dessutom kommer ni att få lära er hur ni kan ta hand om er själva och era kollegor på ett bra sätt, vilket är avgörande för att skapa en trygg och harmonisk arbetsmiljö.
För att underlätta för dig som anställd har vi delat utbildningen i två delar.
- Första delen är i formen av en självstudiekurs med 5 moduler som du kan göra i din egen takt. Varje modul kommer att ta mellan 2 och 4 timmar att genomföra. Du kan till exempel bestämma dig att göra en modul per vecka eller välja din egen tempo. Denna del kommer att vara tillgänglig från mitten av september.
- Andra delen består av två halvdagar via Zoom eller Teams och handlar om att öva färdigheter och prata om strategier för att hantera påfrestningar som ni står inför.
Ni kommer att få anteckningar i PDF-format som ni kan spara eller skriva ut. Under båda kursdelar har ni tillgång till stöd från kursledaren som har lång erfarenhet i konflikthantering och hantering av svåra samtal.
Aggressivt beteende – ett alltmer vanlig fenomen
I ett allt mer polariserat samhälle ser vi en ökad frekvens av aggressivt beteende, särskilt riktat mot offentligt anställda. Allt oftare tvingas ni hantera samtal med allmänheten och företagare som, på grund av frustration eller missnöje, uttrycker sig på ett sätt som skapar stress och oro. Vi märker också en alarmerande ökning av hot och hat mot offentliganställda. Detta inte bara påverkar den enskilda medarbetarens välmående utan bidrar också till en försämrad arbetsmiljö. Det är därför viktigt att vi förstår och adresserar dessa utmaningar för att säkerställa att ni kan utföra era arbetsuppgifter på ett tryggt och hållbart sätt.
KURSUPPLÄGG
Utbildningen består av två delar:
En digital självstudiekurs
Den digitala självstudiekomponenten av utbildningen tillåter deltagare att arbeta i egen takt via en digital utbildningsplattform.
Innehållet i självstudiekursen
- Inledning
- Modul 1: Kännetecken för affektiva eller aggressiva reaktioner
- Modul 2: Att förstå orsaker till aggressivt beteende och dess effekter
- Modul 3: Ett förhållningssätt för att bemöta aggressivt beteende
- Modul 4: Praktiska färdigheter, råd och tips
- Modul 5: Att ta hand om dig själv och dina medarbetare
Två halvdagar om praktiska strategier och färdigheter
Den onlinekomponenten av utbildningen sker via Teams eller Zoom. Varje deltagare kommer att välja två halvdagar. Det kommer att finnas åtta tillfällen under fyra veckor där deltagare kan välja att vara med.
Innehållet i online kursdelen
Halvdag #1:
- Färdigheter för att bemöta aggressivt verbalt beteende
- Strategier inför möten eller samtal som kan bli besvärliga
Halvdag #2:
- Frågor och samtal om färdigheter och strategier
- Hur tar du hand om dig och dina kollegor?
Preliminära datum för kursens andra del
Det går att välja ett datum för del 1 och ett för del 2 från listan. Notera att datumen är provisoriska och nya datum kan läggas till. När kursen kommer igång i september ska alla datum och tider vara fastställda.
Halvdag #1: 18/11 på förmiddag; 26/11 på eftermiddag; 3/12 på eftermiddag
Halvdag #2: 19/11 på eftermiddag; 27/11 på förmiddag;4/12 på förmiddag
Kursledaren
Bernard le Roux
Bernard är medgrundare av Dialogues AB (svb) en icke-vinstutdelande bolag som fokuserar på att hantera komplexa samhällsfrågor och -konflikter genom dialog.
Bernard har en bakgrund som jurist, medlare och lärare och har arbetat med medling, konflikthantering, förhandling och dialog i över 25 år. I alla dessa områden är det dialog som är verktyget för att få människor som vill något tillsammans att samverka mot kreativa lösningar.
Bernard har arbetat med komplexa samhällskonflikter såväl i Sverige som internationellt. Lokalt arbetar han med ett uppdrag om rovdjurskonflikter samt med dialog i komplexa frågor i såväl den offentliga som privata sektorer. Han har lett kurser i medling, processledning, facilitering och förhandling i över 20 år.